Стигма — знак сорому, ганьби чи осуду, який призводить до того, що людину відкидають, дискримінують і виключають з різних сфер життя суспільства (ВООЗ). 

Основні аспекти стигми та її вплив на життя людини з психічними розладами:  етапи формування стигматизації, виявлення стигматизуючої лексики, практики побудови нестигматизуючого викладу інформації; законодавчі аспекти у сфері охорони психічного здоров’я та правозахисний підхід в сфері охорони здоров’я; заходи подолання стигми індивідуального рівня, випадки з психіатричної практики.

За даними ВООЗ, внаслідок вторгнення росії в Україну чверть населення перебуває в групі ризику виникнення психічних розладів. Стигматизація зачіпає не лише людей, які живуть з розладами психіки, але й їх родини, опікунів, фахівців із психічного здоров’я. Тому важливо плекати психічне здоров’я як на індивідуальному рівні, так і на рівні громади. 

Для подолання стигми у сфері психічного здоров’я кожен з нас може:  

  • виявляти гуманне ставлення до людей з розладами психіки, розвивати співчуття, залучати людей з розладами психіки в усі можливі види діяльності; 
  • заохочувати рівність між сприйняттям фізичного та психічного здоров’я, 
  • використовувати нестигматизуючу лексику; 
  • вживати клінічні терміни та нейтральну термінологію в клінічному контексті, уникати евфемізмів; 
  • опиратись на науково-доказові джерела інформації, перевіряти інформацію.

         Булінг у дошкільному закладі

   Булінг - свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.

  Булінг може проявлятися як тиск:

  • Психологічний;
  • Фізичний;

  Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози побиття під час ігор.

 Як міняється поведінка дитини:

   Дитина - жертва булінгу поводиться не звично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:

 

  • не хоче одягатися вранці
  • шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка;
  • просить батьків забрати її з дитячого садка раніше;
  • плаче - вигадує хворобу;
  • не контактує з однолітками у дворі;
  • грає наодинці;
  • в дитячому садку не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх;
  • усамітнюється при будь-якій нагоді;
  • грає поламаними іграшками;
  • не має друзів у групі;
Download
Порядок подання та розгляду (з дотриманн
Adobe Acrobat Document 430.5 KB

План заходів,

спрямованих на запобігання та протидію булінгу

в ЗДО № 2 «Гномик» на 2024/2025 н.р.

 

Заходи

Термін виконання

Відповідальні

 

Ознайомити працівників з нормативно-правовими документами з протидії булінгу та з провідними практиками щодо протидії булінгу

Протягом року

Директор

 

Призначити з числа педпрацівників відповідальну особу за проведення з учасниками освітнього процесу виховної роботи щодо запобігання насильству та булінгу

Жовтень

Директор

 

Оновлювати інформацію щодо протидії булінгу на сайті закладу

Протягом року

Вихователь-методист

Забезпечити оновлення тематичних матеріалів на інформаційних стендах «СтопБулінг»

Протягом року

Вихователь-методист

 

Ознайомлювати учасників освітнього процесу з порядком подання та розгляду звернень про випадки булінгу в ЗДО від здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, педагогічних працівників, інших осіб

Протягом року

Директор

 

Ознайомлювати учасників освітнього процесу з порядком реагування на доведені випадки булінгу та відповідальність осіб, причетних до булінгу

Протягом року

Директор

 

Проводити оперативно-виробничі наради з питань профілактики булінгу з педпрацівниками, технічним персоналом

Протягом року

Директор

 

Організувати проведення навчальних семінарів для педпрацівників щодо запобігання булінгу та заходів реагування

Відповідно до плану роботи

Вихователь-методист

 

Забезпечити проведення регулярного моніторингу безпечності та комфортності закладу дошкільної освіти та освітнього середовища шляхом:

- спостереження за міжособистісною

поведінкою здобувачів освіти;

- психологічної діагностики мікроклімату,

рівня згуртованості дитячих колективів і

емоційних станів здобувачів освіти;

- визначення рівня тривожності дітей

Протягом року

Практичний психолог

 

Проводити профілактично-просвітницьку,

корекційно-розвивальну роботу з учасниками освітнього процесу:

заняття та уроки доброти, бесіди, тренінги, перегляд відеофільмів, соціальних відеороликів з питань протидії булінгу та

кібербулінгу із подальшим обговоренням проблемних ситуацій

Протягом року

Педпрацівники

 

Проводити інформаційно-роз’яснювальну роботу з  питань безпеки інтернеті серед батьків здобувачів освіти

Протягом року

Педпрацівники

Провести Тиждень толерантності

18-22

листопада

Директор, вихователь-методист

Провести інформаційну Всеукраїнську акцію «16 днів проти насильства»

Листопад-грудень

Педпрацівники

 

Організувати роботу консультативного пункту «Скринька довіри»

2024/2025 н.р.

Директор

 

Провести тематичні батьківські збори:

- «Протидія цькуванню в дитячому

колективі»;

- «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг»

 

Педпрацівники

 

Організувати роботу батьківського лекторію з питань протидії випадкам булінгу та кібербулінгу, домашньому насильству

Відповідно до плану роботи

Практичний психолог

 

Проводити роботу з батьками:

- Правовий орієнтир «Дитина і домашнє

насильство»;

- Пам’ятка для батьків «Поради батькам, щоб зменшити ризик булінгу та кібербулінгу для своєї дитини»;

- Консультація «Булінг: його прояви у

дитячому середовищі»

Протягом року

Директор, вихователь-методист

 

Організовувати роботу практичного психолога з дітьми, які постраждалими від насильства батьків

Протягом року

Директор

 

                                                                                           

                                                                                

Порядок

подання та розгляду заяв про випадки булінгу

 в ЗДО №2 «Гномик»

 

1. Якщо учасники освітнього процесу стали учасниками або свідками випадку булінгу, або підозрюють про його вчинення стосовно інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб, вони повинні обов’язково повідомити про це директора закладу освіти.

2. Директор закладу освіти приймає заяву або повідомлення про випадок булінгу (конфіденційність гарантується).

3. Директор закладу освіти скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

5. Комісія з розгляду випадку булінгу збирає, розглядає та аналізує інформацію про обставини випадку булінгу — пояснення учасників булінгу, батьків або інших законних представників дітей, висновки практичного психолога, інформацію, збережену в інтернеті, соціальних мережах, повідомленнях тощо.

6. Комісія з розгляду випадку булінгу ухвалює рішення про наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену в заяві.

5. Рішення комісії з розгляду випадку булінгу секретар реєструє в окремому журналі, зберігає в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.

 

 

Порядок

реагування на доведені випадки булінгу

в ЗДО №2 «Гномик»

 

1. У разі підтвердження факту вчинення булінгу за результатами розслідування та ухваленого рішення комісії з розгляду випадку булінгу директор закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та службу у справах дітей про випадок булінгу в ЗДО №2 «Гномик».

2. Комісія з розгляду випадку булінгу:

-                 оцінює, чи потрібні учасникам булінгу соціальні та психолого-педагогічні послуги та забезпечує їх, зокрема залучивши фахівців служби у справах дітей і центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;

-                 визначає причини булінгу та необхідні заходи для усунення таких причин;

-                 визначає заходи виховного впливу для учасників булінгу;

-                 рекомендує педагогам методи здійснення освітнього процесу та інші заходи з малолітніми учасниками булінгу, їхніми батьками або іншими законними представниками;

-                 надає рекомендації батькам або іншим законним представникам дитини, яка стала учасником булінгу.

3. Комісія з розгляду випадку булінгу інформує учасників булінгу, батьків або інших законних представників дитини, яка скоїла булінг, про адміністративні стягнення, які накладають на осіб, причетних до булінгу:

-                 цькування неповнолітнього карається штрафом від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами від 20 до 40 годин;

-                 така ж поведінка, вчинена групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, передбачає штраф від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів або громадськими роботами від 40 до 60 годин.

-                 булінг, вчинений малолітніми особами, карається штрафом батьків або осіб, які їх замінюють.